Triandis (1983) uvádí příklad, jak Řekové odlišují vlastní (in–group)
a cizí skupinu (out–group). In–group tvoří rodina a blízcí přátelé. Přesto Ře–
kové dávají možnost být členem této skupiny i cizincům a kladou jim otáz–
ky typu: „Kolik to stálo?“, „Kolik vyděláváš?“ Pokud se cizinec zdráhá od–
povědět a otázky se mu zdají příliš osobní, musí se zřeknout nároků stát se
blízkým přítelem.
Badatele zajímala i otázka, zda jsou příslušníci některých kultur více
ochotni pomoci druhému člověku. Některé dřívější studie uváděly subjek–
tivní dojmy cestovatelů, podle kterých byli lidé z některých částí světa více
nápomocni cizincům než v jiných (tzv. chovali se prosociálně). Výzkum
sledující prosociální chování, jenž probíhal ve 23 kulturách, zjistil odliš–
nosti v tom, jak lidé pomáhají cizincům. Prosociálně se chovalo např. 93 %
lidí v Brazílii, 91 % v Kostarice, 40 % v Malajsii či 45 % v New Yorku. Exi–
stují tedy kulturní odlišnosti v prosociálním chování, ale autoři studie ne–
potvrdili vztah s individualistickým či kolektivistickým zaměřením kultury.
Prosociální chování např. hispánských kultur vysvětlovali situačními fakto–
ry (Levine a kol., cit. podle Smith, Bond, Kagitcibasi, 2006).
Na formování interpersonálních vztahů v dospělosti má významný vliv
i raný vývoj dítěte. Příznačné pro evropské individualisticky zaměřené kul–
tury je to, že separace dítěte od osoby, k níž má citovou vazbu, nastává vel–
mi brzy. V řadě vyspělých evropských států (Švýcarsko, Francie, Dánsko)
se musí ženy vrátit zpět do práce většinou již v prvním roce života dítěte.
Naše civilizace v sobě jako by popírá symbolickou povahu separace a ne–
dává dítěti dostatečně času a prostoru vyzrát a zvládnout tuto náročnou si–
tuaci. Separace od matek v primitivních kulturách probíhá mnohem pozdě–
ji, většinou v období nastávající puberty a má rituální charakter. Eliade
uvádí, že oddělení od matek je jakýsi symbolický předěl, který bývá často
proveden velmi násilným způsobem z toho důvodu, aby zanechal výrazný
dojem (Eliade, 2004). Separace rozděluje svět dětství, který je zároveň ma–
teřský i ženský a jenž je spojován se stavem blaženosti, neodpovědnosti
a bezpohlavnosti dítěte. Často právě v chování primitivních kultur lze vy–
stopovat jakési prapůvodní archetypální významy a právě separace od mat–
ky s sebou nese jeden z nejhlubších významů.
Kulturně specifické je i utváření a udržování vztahů a jejich dynamika.
Zajímavým fenoménem jsou kulturně smíšená manželství, v nichž si každý
partner do svazku přináší svá kulturní závaží.
100
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>